پژوهشکده علمی

جدیدترین مطاالب و مقالات علمی

پژوهشکده علمی

جدیدترین مطاالب و مقالات علمی

پیدایش عکاسی در جهان

پیدایش عکاسی در جهان

تاریخچه عکاسی در دنیا تاریخجه قدیمی می باشد که شاید ایده و تخیل آن به 033 الی 033 سا قبل از میلاد مسیح بر گردد که ارسطو صحبت از امکان تثبیت شکل خورشید وماه که از خلال سوراخی به هر شکل دیده شود می کند که این ایده ها از هزاره دوم در مرز علم وهنر پیش رفت که هر مقطعامکانات جدید و استفاده های جدیدی از آن شد که در این تخقیق سعی بر این شده سیر اجمالی این تکامل به صورت یک تاریخچه علمی در دنیا و ایران ازنظریات قبل میلاد تا اواخر هزاره دوم بررسی شده شود بررسی شودکه تمرکز این مقاله بر روی تاریخچه عکاسی از اولین عکس دنیا که توسط ژوزف نیسفورنی ئپس گرفته شد )سال 6281 م( از نظریه ها تا به انجام رساندن آن در ابتدای ایجاد هنر عکاسی از دو دیدگاه علمی و هنری که دوربین به عنوان نماد علمی عکاسی و خود عکاسی به عنوان هنر عکاسی بررسی شده است

عکاسی با وجودی که در فرانسه اختراع شده است امّا توسط یک فرد کشف و تکمیل نشده‌است، بلکه نتیجهٔ تلاش بسیاری از افراد در زمینه‌های مختلف و اکتشافات و نوآوری‌های آنان در طول تاریخ است. سال‌ها قبل از اختراع عکاسی، اساس کار دوربین عکاسی وجود داشته‌است؛ موزی فیلسوف چینی، ارسطو و اقلیدس ریاضی‌دانان یونانی در سدهٔ ۵ و ۴ پیش از میلاد نحوهٔ کارکرد دوربین سوراخ سوزنی را شرح داده‌بودند.در یونان باستان عقیده بر این بود که نور از چشم به سمت اشیا می‌تابد و بازتاب آن باعث دیدن می‌شود. ارسطو و اقلیدس با استفاده از تئوری سوراخ‌سوزنی تلاش کردند خلاف آن نظریه را ثابت کنند؛ آن‌ها در پشت دوربین‌های سوراخ سوزنی صفحه‌ای نیمه‌مات قرار می‌دادند تا تصویر بازتاب‌شده روی آن با چشم دیده شود.در قرن ششم میلادی، آنتمیوس ریاضی‌دان بیزانسی در آزمایش‌های خود از دوربین تاریکخانه‌ای استفاده کرد.

در سال ۱۵۵۰ ژرم کاردان روزنه اتاقک را به یک عدسی محدب مجهز کرد که تصویری واضح تر به دست آمد. در قرن ۱۷ آیینه ۴۵ درجه بدان افزوده شد آیینه نور منعکس شده از موضوع را بر روی صفحه ای در داخل اتاقک می تاباند. بعدها نوع کوچکتری از این اتاقکها به صورت تاشو ساخته شد که آن را بر روی میز یا محلی تخت قرار می دادند و عدسی آن را رو به موضوع می گرفتند نور پس از عبور از عدسی به آیینه برخورد کرده آیینه تصویر را به صفحه شیشه ای مات می رساند. در یکی از روزهای سال ۱۷۲۷ در آزمایشگاه شولتز شیمیدان آلمانی بر روی کاغذی آغشته به نیترات نقره و آهک برگ درختی می افتد شولتز پس از مراجعه به آنجا می بیند که کاغذ مثل همیشه سیاه شده است وقتی برگ را از روی آن برمی دارد می بیند محلی که برگ بر روی آن قرار گرفته بود سیاه نشده او می فهمد که برگ درخت مانع رسیدن نور به آن قسمت شده این واقعه باعث آغاز فعالیتهایی برای شناسایی مواد حساس به نور شد. دانشمندان با قراردادن صفحات آغشته به مواد حساس در اتاقک تاریک در تلاش به دست آوردن تصاویری بودند اما نور اتاقک تاریک کافی نبود و تصویرها نیز با قرارگرفتن در معرض نور شدید از بین می رفتند.

منبع:مقاله پیدایش عکاسی در جهان

آموزش بزرگسالان

آموزش بزرگسالان

آموزش بزرگسالان به آن قسمتی از آموزش و پرورش گفته می‌شود که متمرکز به بزرگسالان است، که می‌تواند شامل آموزش رسمی (در کلاس و مدرسه)، یا فعالیت‌های غیررسمی و خودآموزی باشد.

اموزش بزرگسالان بر پایه باوری شکل می گیرد که اموختن را مقطعی نمیداند و حضور فعال و موثر بزرگسالان در همه عرصه های شخصی و اجتماعی در گرو دانش و آگاهی ، مهارت و درک و نگرش آنان می شناسد و افزایش توانایی انها را به منظور برقراری یک تعامل متعادل با تغییرات پرشتاب در همه زمینه ها و قرار دادن بزرگسالان در مسیر یادگیری ، ایفای شایسته نقش هایی که به سرعت توسعه می یابند و با تغییرات زمان دگرگون می شوند یک ضرورت اساسی معرفی می کند بررسی دقیق مفهوم و ویژگی های آموزش و پرورش بزرگسالان در اسلام و مقایسه آن با اموزش و پرورش بزرگسالان در غرب ، کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه نشان می دهد که ویزگی هایی که در اسلام در زمینه آموزش بزرگسالان تاکید گردیده به ویژگی هایی که در کشورهای در حال توسعه اعمال می شود بسیار نزدیک است. اهمیت و ضرورت آموزش بزرگسالان در این مقوله ها دسته بندی می شود : الف- اموزشی: افزایش آموزش سبب افزایش علاقه بزرگسالان نسبت به مطالعه کتاب و استفاده از رسانه می شود و... ب- سیاسی: جهت جامعه پذیری و تداوم حاکمیت ... ج- اجتماعی: جهت حفظ محیط زیست، کاهش جرایم حقوقی و بهداشت روانی و جسمی افراد جامعه و ... د- اقتصادی: برای توسعه اقتصادی و بهبود کیفیت کمیت تولید و ... و- فرهنگی: توسعه و باروری فرهنگ حاکم بر جامعه و .... ه- مذهبی: تاثیر مثبت مذهب بر زندگی و جلوگیری از زندگی همراه با خرافات و ... ی- شغلی: توسعه اقتصادی از طریق رشد مشاغل و .... .

در عصری زندگی می کنیم که هر لحظه پدیده ی جدیدی در زمینه های مختلف وارد عرصه زندگی می شود. در چنینوضعیتی نیاز روز افزون انسان به شیوه ها، روشها و محتوای جدید آموزشی کاملا مشهود است و باید به دانش لازم برایبرخورد با این تحولات مجهز شدکه آموزش نقش موثری در این امر ایفا می کند. همچنین علاوه بر این تحولات تفاوت هایفردی یادگیرندگان نیز لزوم به کارگیری روشهای متناسب با گروه های مختلف فراگیران را مورد تأکید قرار می دهد و هرگروه باید از روشهای مناسب آموزشی خود بهره گیرد. بنابراین مدرسان و استادانی در تدریس موفق هستند که به انواع فنونو روشهای یادگیری آگاهی و تسلط داشته باشند تا در اجرای فرایند آموزشی، هدفهای آموزشی تحقق پیدا کند. یکی اززمینه های توجه در این امر آموزش بزرگسالان است. در این مقاله تعریف واژه آموزش بزرگسالان ، ویژگی های آموزشبزرگسالان، اهداف اموزش بزرگسالان، نگاهی گذرا به آموزش بزرگسالان در ایران، ضرورت های آموزش بزرگسالان، تاریخچهآموزش بزرگسالان در ایران بیان می گردد.

منبع:مقاله آموزش بزرگسالان

علم آمار

مقاله علم آمار

علم آمار و یا حتی احتمالات در زندگی روزمره ما استفاده زیادی از آن می شود. حتی اگر زیاد از این علم سر رشته نداشته باشیم. مثلاً اینکه در حرف هایمان می گوییم به احتمال زیاد این کار انجام می شود و یا این نتیجه در آخر رقم می خورد و یا اینکه آمار تعدادی وسیله و یا افراد را می دهیم. در بررسی های بزرگ تر و تخصصی تر که به جامعه و مملکت مربوط می شود این سوالات پرسیده می شود :
    آمار طلاق در ایران
    آمار خودکشی در کشور ایران
    آمار سرطان در کشورمان
    آمار اعدام، ایدز و …
این ها همه سئوالاتی هستند که به علم آمار مربوط می شوند. پس این علم که با آن سروکار داریم نباید بدون آگاهی از آن و بی اطلاع از آن باشیم. ما سعی کرده ایم که شما را با این علم بیشتر آشنا کنیم، در همین راستان مقاله ای کامل در مورد آمار در این پست از سایت دانلود مقاله آماده کرده ایم که مطالب مهمی که در این مقاله آمده شده است به این صورت است : آمار چیست؟، تاریخچه آمار، تکنیک ها و اهداف این علم، زمان های استفاده از این علم، محدودیت های آن، آمارشناس کیست؟، کاربرد آمار در سایر علوم، سیر تکاملی و … .

آمار (در ایران) (به انگلیسی: Statistics) یا احصائیه (در افغانستان) شاخه‌ای از ریاضیات است که به گردآوری، تحلیل، تفسیر، ارائه و سازمان‌دهی داده‌ها می‌پردازد. آمار را باید علم و عمل استخراج، بسط، و توسعهٔ دانش‌های تجربی انسانی با استفاده از روش‌های گردآوری، تنظیم، پرورش، و تحلیل داده‌های تجربی (حاصل از اندازه‌گیری و آزمایش) دانست. زمینه‌های محاسباتی و رایانه‌ای جدیدتری همچون یادگیری ماشینی، و کاوش‌های ماشینی در داده‌ها، در واقع، امتداد و گسترش دانش گسترده و کهن از آمار به عهد محاسبات نو و دوران اعمال شیوه‌های ماشینی در همه‌جا می‌باشد. علم آمار، علم فن فراهم کردن داده‌های کمّی و تحلیل آن‌ها به منظور به‌دست‌آورن نتایجی که اگرچه احتمالی است، اما در خور اعتماد است.
در صورتی که شاخه‌ای علمی مد نظر نباشد، معنای آن، داده‌هایی به‌شکل ارقام و اعداد واقعی یا تقریبی است که با استفاده از علم آمار می‌توان با آن‌ها رفتار کرد و عملیات ذکر شده در بالا را بر آن‌ها انجام داد. بیشتر مردم با کلمه آمار به مفهومی که برای ثبت و نمایش اطلاعات عددی به کار می‌رود آشنا هستند؛ ولی این مفهوم منطبق با موضوع اصلی مورد بحث آمار نیست. آمار عمدتاً با وضعیتهایی سر و کار دارد که در آن‌ها وقوع یک پیشامد به‌طور حتمی قابل پیش‌بینی نیست. اسنتاج‌های آماری غالباً غیر حتمی اند، زیرا مبتنی بر اطلاعات ناکاملی هستند. در طول چندین دهه آمار فقط با بیان اطلاعات و مقادیر عددی دربارهٔ اقتصاد، جمعیت‌شناسی و اوضاع سیاسی حاکم در یک کشور سر و کار داشت. حتی امروز بسیاری از نشریات و گزارش‌های دولتی که توده‌ای از آمار و ارقام را دربردارند معنی اولیه کلمه آمار را در ذهن زنده می‌کنند. اکثر افراد معمولی هنوز این تصویر غلط را دربارهٔ آمار دارند که آن را منحصر به ستون‌های عددی سرگیجه‌آور و گاهی یک سری شکل‌های مبهوت‌کننده می‌دانند؛ بنابراین، یادآوری این نکته ضروری است که نظریه و روش‌های جدید آماری از حد ساختن جدول‌های اعداد و نمودارها بسیار فراتر رفته‌اند. آمار به عنوان یک موضوع علمی، امروزه شامل مفاهیم و روش‌هایی است که در تمام پژوهشهایی که مستلزم جمع‌آوری داده‌ها به وسیله یک فرایند آزمایش و مشاهده و انجام استنباط و نتیجه‌گیری به وسیله تجزیه و تحلیل این داده‌ها هستند اهمیت بسیار دارند.

منبع:مقاله علم آمار