پژوهشکده علمی

جدیدترین مطاالب و مقالات علمی

پژوهشکده علمی

جدیدترین مطاالب و مقالات علمی

آموزش بزرگسالان

آموزش بزرگسالان

آموزش بزرگسالان به آن قسمتی از آموزش و پرورش گفته می‌شود که متمرکز به بزرگسالان است، که می‌تواند شامل آموزش رسمی (در کلاس و مدرسه)، یا فعالیت‌های غیررسمی و خودآموزی باشد.

اموزش بزرگسالان بر پایه باوری شکل می گیرد که اموختن را مقطعی نمیداند و حضور فعال و موثر بزرگسالان در همه عرصه های شخصی و اجتماعی در گرو دانش و آگاهی ، مهارت و درک و نگرش آنان می شناسد و افزایش توانایی انها را به منظور برقراری یک تعامل متعادل با تغییرات پرشتاب در همه زمینه ها و قرار دادن بزرگسالان در مسیر یادگیری ، ایفای شایسته نقش هایی که به سرعت توسعه می یابند و با تغییرات زمان دگرگون می شوند یک ضرورت اساسی معرفی می کند بررسی دقیق مفهوم و ویژگی های آموزش و پرورش بزرگسالان در اسلام و مقایسه آن با اموزش و پرورش بزرگسالان در غرب ، کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه نشان می دهد که ویزگی هایی که در اسلام در زمینه آموزش بزرگسالان تاکید گردیده به ویژگی هایی که در کشورهای در حال توسعه اعمال می شود بسیار نزدیک است. اهمیت و ضرورت آموزش بزرگسالان در این مقوله ها دسته بندی می شود : الف- اموزشی: افزایش آموزش سبب افزایش علاقه بزرگسالان نسبت به مطالعه کتاب و استفاده از رسانه می شود و... ب- سیاسی: جهت جامعه پذیری و تداوم حاکمیت ... ج- اجتماعی: جهت حفظ محیط زیست، کاهش جرایم حقوقی و بهداشت روانی و جسمی افراد جامعه و ... د- اقتصادی: برای توسعه اقتصادی و بهبود کیفیت کمیت تولید و ... و- فرهنگی: توسعه و باروری فرهنگ حاکم بر جامعه و .... ه- مذهبی: تاثیر مثبت مذهب بر زندگی و جلوگیری از زندگی همراه با خرافات و ... ی- شغلی: توسعه اقتصادی از طریق رشد مشاغل و .... .

در عصری زندگی می کنیم که هر لحظه پدیده ی جدیدی در زمینه های مختلف وارد عرصه زندگی می شود. در چنینوضعیتی نیاز روز افزون انسان به شیوه ها، روشها و محتوای جدید آموزشی کاملا مشهود است و باید به دانش لازم برایبرخورد با این تحولات مجهز شدکه آموزش نقش موثری در این امر ایفا می کند. همچنین علاوه بر این تحولات تفاوت هایفردی یادگیرندگان نیز لزوم به کارگیری روشهای متناسب با گروه های مختلف فراگیران را مورد تأکید قرار می دهد و هرگروه باید از روشهای مناسب آموزشی خود بهره گیرد. بنابراین مدرسان و استادانی در تدریس موفق هستند که به انواع فنونو روشهای یادگیری آگاهی و تسلط داشته باشند تا در اجرای فرایند آموزشی، هدفهای آموزشی تحقق پیدا کند. یکی اززمینه های توجه در این امر آموزش بزرگسالان است. در این مقاله تعریف واژه آموزش بزرگسالان ، ویژگی های آموزشبزرگسالان، اهداف اموزش بزرگسالان، نگاهی گذرا به آموزش بزرگسالان در ایران، ضرورت های آموزش بزرگسالان، تاریخچهآموزش بزرگسالان در ایران بیان می گردد.

منبع:مقاله آموزش بزرگسالان

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.