عوامل ایجاد کننده استرس شامل عوامل ایجاد کننده استرس
فردی، عوامل ایجاد کننده استرس گروهی، علایم فیزیولوژیک استرس، علایم
روانی استرس،علایم رفتاری استرس، عوامل ایجاد کننده استرس درون سازمانی،
عوامل موجد استرس برون سازمان و همچنین روشهای مقابله با استرس فردی و
استرس سازمانی شرح داده میشود.
از این رو شیوههایی از قبیل ایجاد
محیط حمایتی برای دانش آموزان، غنی سازی شخصیت آن ها، کاهش تعارضات مدرسه،
پرهیز از برقرای قوانین خشک و غیر قابل انعطاف در محیط در حد امکان، ایجاد
محیط فیزیکی مناساب برای دانش آموزان و غیره، همه میتواننددر حل مسایل
استرس کارکنان مفید و چاره ساز باشند فرد بسته به موقعیت جایگاه فرد
درسازمان میتواند اقداماتی را در جهت کاهش استرس انجام دهد.
دراین مقاله راهکار مقابله با استرس دربین دانش آموزان بررسی میگردد.
بهطوریکه
نه تنها بزرگسالان از این موضوع رنج میبرند، بلکه استرس در بین نوجوانان و
کودکان نیز شایع است و یکی از اصلیترین دلایل مشاورههای پزشکی با
روانشناسان را موضوع استرس نوجوانان تشکیل میدهد.
این تحقیق به بررسی
علل اضطراب و نگرانی در دانش آموزان میپردازد و نشان میدهد که بطور کلی
انسان دوست ندارد رفتارش مورد آزمایش قرار گیرد به این دلیل در موقعیت
آزمودن دچار اضطراب میشود امروزه و با توجه به تغییرات زندگی انسان، استرس
به یکی از مهمترین مشکلات جوامع مدرن بدل شده است که علاوه بر این که در
میان بزرگسالان از شیوع خاصی برخوردار است، یکی از مهمترین و اصلیترین
دلایل مشاورههای پزشکی با روانشناسان کودک است.
مطمینا استرس و اضطراب در کودکان بسیار جدیتر و خطرناکتر از بزرگسالان خواهد بود.
زیرا کودکان به اقتضای سن خویش توانایی و مهارت مقابله با این پدیده و غلبه بر آن را ندارند.
در
واقع استرس نوعی پاسخ به تغییرات عاطفی یا فیزیکی ایجاد شده در محیط و
شرایط زندگی کودک است که میتواند با توجه به سن، موقعیت زندگی و شخصیت
کودک به گونههای مختلف بروز پیدا کند.
عوامل به وجود آورنده استرس در
کودکان به دو دسته عوامل داخلی نظر دارو، حساسیت به سر و صدا، تغییر درجه
حرارت بدن، خستگی و عوامل خارجی مانند جدایی والدین، تغییر مکان زندگی یا
مدرسه، خشونت، توقعات بیش از حد دیگران، ترس از دکتر ،تقسیم بندی میشوند.
منبع : مقاله استرس در دانش آموزان
در مقالهی حاضر که پژوهشی در پیشگیری از اعتیاد در محلات
است، به ابعاد استراتژیهای پیشگیری از اعتیاد بوسیلهی اجتماعات مردمی
نهاد، اهداف و فرایند مشارکت در گروههای محلی و توانمندیهای سازمان
مردمی نهاد ارایه طرح CB( اجتماع محور) در محلات و نیز اهداف CB و
فعالیتهای CB در محلات و پیگیری و پایداری طرحها پرداخته شده است و به
منظور پیشگیری از اعتیاد راهکارها و نتایج زیر ارایه شده است: ١- نهادهای
برخاسته از مردم چون از خود مردم هستند بهتر میتوان در پیشگیری از اعتیاد
در جامعه گامهای مثبت بردارند.
۲- سازمانهای مردم نهاد با فعال کردن اعضای کلیدی محل میتوانند در پیشگیری از اعتیاد اقدام کنند.
ولی
آنچه پرواضح است برنامههای مردمی مثل CB( اجتماع محور) و گروههای
nJo( جمعیت همیاران )، گروههای NA( معتادان گمنام) و غیره که با عشق و
علاقه به انسانها با خلاقیت و پویای فردی رهگشای اصلی برنامههای
پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در جامعه هستند.
مقاله حاضر به روش
اسنادی و کتابخانهای و بر مبنای نظریات موجود در حوزه پیشگیری و با
استفاده از اطلاعات و آمارهای موجود کشور میکوشد راهکارهایی را برای
تبیین روشهای پیشگیری از اعتیاد و جایگاه مدیریت شهری نشان دهد و با
ارایه پیشنهادهایی نظیر تاکید بر برنامههای اجتماع محور در محلات و
تشویق مردم به تشکیل کانونهای مبارزه با اعتیاد و جلب مشارکت مردمی و
نظارت شهروندان بر امور شهری، سعی دارد در عرصه پیشگیری و توانمندسازی سطوح
مختلف جامعه در قالب راهبردهای حمایتی و مهارتی به مبارزه با اعتیاد و
پیشگیری از آن بپردازد.
از مهمترین عوارض جسمی اعتیاد به مواد مخدر
میتوان به ناراحتیهای عصبی، بی اشتهایی، اضطراب، ریزش مکرر آب از بینی و
چشم، ناراحتی عضلانی و فشار شدید در ستون فقرات، لاغر شدن و مانند آن
اشاره کرد.
پس از آن به تفکیک در مورد مخاطرات چهار گروه اصلی طبقه بندی
برنامههای متمرکز بر محله شامل زمینههای حاکمیتی و عمومی،
زمینههای محله ای، زمینههای مدیریتی و ویژگیهای مربوط به
برنامههای پیشگیری از اعتیاد
صحبت شده و موارد جزییتر در حوزههای فرآیند، پایداری برنامه،
شیوههای مدیریت، تامین و هزینه کرد منابع، سازمانهای اجتماع محور،
ویژگیهای تسهیل گران، ارزشیابی و اصلاح برنامه ها، سیاستهای کلان و
مفهوم داوطلبی ذکر شده است.
مدیریت و برنامه ریزی مناسب و برازنده برای محلات، توانمندسازی و تسهیل مشارکت مورد بحث قرار گرفته است.
در نهایت پیشنهادهایی برای گذر از این مخاطرات و پیروزی بر نقاط ضعف مطرح شده است.
بیماریهای زیر گروه افسردگی: بهطور کلی انواع
افسردگیها بسیار شایع و شاید شایعترین اختلال روانی نوع انسان میباشد و
از هر ۵ زن یک نفر در طول عمر مبتلا به افسردگی میشود و این امار در مردان
از هر ۱۰ مرد در یک نفر میباشد.
( زنان دو برابر بیشتر به افسردگی مبتلا میشوند) افسردگی با
احساس خلق افسرده و غمگین که بیشتر از دو هفته طول بکشد و با علایم دیگری
مثل کاهش انگیزه برای کار و زندگی معمولی، نا امیدی، احساس پوچی، خستگی
دایم، کاهش انرژی و علاقه برای اموری که قبلا علاقه مند بوده و نیز اختلال
خواب و اشتها همراه است.
اگرچه آمار دقیق و معتبری درباره میزان افسردگی
یا اختلالات روانی در بین کودکان و نوجوانان ایرانی وجود ندارد، اما چندین
پژوهش تاکنون در این زمینه انجام شده که نتایجی به نسبت مشابه داشته است.
پیش از این «محمدرضا محمدی» فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان از اختلال رفتاری ۲۲درصد از کودکان و نوجوانان ایرانی سخن گفته بود.
او
در اینباره گفته بود که «میزان اختلالات کودکان و نوجوانان ٦ تا ١٨سال
در مجموع بین پسرها ٢٤درصد و دخترها ٢٠درصد است، همچنین این اختلالات
در گروه سنی ٦ تا ٩سال ٢٢درصد و در گروه سنی ١٠ تا ١٤سال ٢٣درصد برآورد
شده است.
» او این آمار را مربوط به سال ۹۶ و نتیجه یک بررسی از سراسر کشور دانسته بود.
«افسردگی»
یکی از شایعترین بیماریهای عصر ماست که آن را به سرماخوردگی روانی هم
تشبیه کردهاند و همچنان که زمان شیوع سرماخوردگی تمام اقشار جامعه، در هر
سن و سال و هر موقعیتی، در معرض مبتلا شدن به آن قرار دارند، افسردگی نیز،
بیماری است که هر فرد را تهدید میکند!
در این میان، روان شناسان،
مراحل روانی، اجتماعی و عوامل زیستی بسیاری را در ابتلا افراد مختلف به
افسردگی موثر میدانند از این نظر ساختار ژنتیکی و یا زیستی برخی افراد به
گونهای است که در محیطهای محرک بیماری و دارای عوامل اجتماعی و محیطی
بالای بیماری زا، زمینه ساز گرایش آنها به سمت افسردگی است.
دکتر مجدفر معتقد است: «قبل از بلوغ اختلاف قابل توجهی در میزان افسردگی بین دختران و پسران دیده نمیشود.
تا جایی که دختران به علت وضعیت اجتماعی خاصی که در این سنین در آن قرار میگیرند، نسبت به افسردگی آسیب پذیرتر میشوند.
برای مثال تحقیقات نشان میدهد.
درحالی
که بسیاری از پسران از تغییر اوضاع بدنی خود در سن بلوغ خرسند میشوند،
دختران غالبا از تغییرات جدیدی که در بین آنها رخ میدهد دچار ناآرامی
میشوند»
منبع : تحقیق بررسی مراجعت نوجوانان افسرده مرکز مشاوره بیمارستان
بر مبنای آموزههای اسلامی، پدر و مادر وظیفه اصلی فرزند پروری را بر عهده دارند.
در این مقاله در ابتدا سبکهای رایج فرزند پروری مورد بررسی شده در ادامه دیدگاه اسلام در مورد سبکهای فرزند پروری آمده است.
نتایج تحقیق حاکی از آن است که سبک مقتدرانه نزدیکترین شیوه به روش تربیتی اسلام است.
پس
پیش از هر چیز با خودتان فکر کنید، ببینید خود شما روش فرزند پروی خود را
چگونه توصیف میکنید؟ آیا یک پدر یا مادر سختگیر و کنترلکننده هستید،
همیشه سعی کردید مهربان و مسیولیتپذیر باشید یا از آن دسته والدینی هستید
که به قول معروف فرزند خود را لوس میکند و بندرت تنبیه را در دستور کار
خود قرار میدهید؟ یکی از این روشهای فرزند پروری، فرزند پروری مقتدرانه
است.
شاید اسم سبک فرزند پروری مقتدرانه کمی ترسناک و خشن بهنظر بیاید و شما را از انتخاب این روش منصرف کند.
در این صورت شاید شما این شیوه را با شیوه فرزند پروری مستبدانه اشتباه گرفته باشید.
اما واقعا فرزند پروری مقتدرانه چگونه است و چطور میتوان را در زندگی و برای تربیت کودک خود اجرا کنید.
هیچ کس این اعتقاد را ندارد که فرزند پروری کاری ساده است.
وقتی فرزندان به سالهای نوجوانی قدم میگذارند، نزاع و درگیریها آغاز میشوند.
عوامل
تهدید کننده زیادی وجود دارند که میتوانند بر ایمنی و سلامت فرزندان
تاثیر منفی بگذارند و متاسفانه، منابع سودمند و واقع بینانه اندک هستند و
در دسترس نیستند.
منبع : مقاله شیوه های فرزند پروری
در این پژوهش ما ضمن تشریح یک به یک انواع عدالت سازمانی،
تاثیر آن را بر میزان بهره وری و اثر بخشی مورد بحث قرار دادهایم و به
این نتیجه رسیدیم که اگر سازمانها به وجود عدالت در سازمان توجه داشته
باشند باعث افزایش رضایت کارکنان و بهره وری و اثر بخشی آنها خواهند شد و
در نهایت باعث افزایش رضایت مشتریان و افزایش میزان سود خواهند گشت.
عدالت
سازمانی را میتوان به عنوان درک یک کارمند از انصاف تخصیص منابع در یک
سازمان تعریف کرد( گرینبرگ، ۱۹۸۷ ). واژه مترادف برای "انصاف"، "عدالت"
است، که به تصمیمات و اقدامات مدیریتی اشاره دارد که از نظر معنوی مطابق با
استانداردهای اخلاقی، دین و یا قانون است.
عدالت در سازمانها میتواند
به پاداش های مالی و غیر مالی، مانند حقوق و مشوقهای منصفانه،
فرصتهای برابر برای ارتقا همچنین رویههای ارزیابی عملکرد مربوط باشد.
بنابراین واژه "عدالت سازمانی" میتواند به ادراک کارمندان از حدی که تصمیمات و اقدامات مدیریتی منصفانه است اشاره داشته باشد.
این ادراک به نوبه خود میتواند نگرش کارکنان نسبت به مدیریت را تحت تاثیر قرار دهد.
عدالت سازمانی ممکن است به یک سازمان با تعدادی از طریقه ها، مانند بهبود اعتماد کارمندان و ارتقا رفتار شهروندی، تعهد شغلی و عملکرد سود برساند.
مهمتر
اینکه، یک رابطه متقابل مثبت بین کارفرما و کارمندان را ترغیب میکند که
محیط کار مساعدی را ایجاد میکند، بنابراین سازمان را قادر میسازد تا
بهترین کارکنان را حفظ کند.
اگرچه عدالت سازمانی با توانایی مدیریت برای
تخصیص منابع عادلانه به تمام افراد درگیر در سازمان مرتبط است، اما هنوز
به مهارت های مدیریتی روسای ادارات در اتخاذ تصمیمات عادلانه بستگی دارد.
بنابراین،
یک حوزه کلیدی برای تحقیقات آینده که باید بر آن تمرکز صورت گیرد، شناسایی
راه های موثر برای مدیریت و از میان برداشتن بی عدالتی در محل کار است.
منبع : مقاله عدالت سازمانی