بین ابعاد فرهنگ سازمانی مانند هماهنگی با تغییر، همسویی اهداف فردی و گروهی، مشتری گرایی، با رفتار منطقی معلمان تربیت بدنی ارتباط معنادار مثبتی وجود دارد ولیکن با کار گروهی هماهنگ، قدرت فرهنگ سازمانی همبستگی معناداری نداشته است. بین ابعاد فرهنگ سازمانی مانند هماهنگی با تغییر، همسویی اهداف فردی و گروهی، کار گروهی هماهنگ، مشتری گرایی، با قابلیت اعتماد معلمان تربیت بدنی ارتباط معنادار مثبتی وجود دارد ولیکن با قدرت فرهنگ سازمانی همبستگی معناداری نداشته است. بین ابعاد فرهنگ سازمانی مانند هماهنگی با تغییر، همسویی اهداف فردی و گروهی، مشتری گرایی، با رفتار منطقی معلمان تربیت بدنی ارتباط معنادار مثبتی وجود دارد ولیکن با کار گروهی هماهنگ، قدرت فرهنگ سازمانی همبستگی معناداری نداشته است. بین ابعاد فرهنگ سازمانی مانند هماهنگی با تغییر، همسویی اهداف فردی و گروهی، کار گروهی هماهنگ، مشتری گرایی، با قابلیت اعتماد معلمان تربیت بدنی ارتباط معنادار مثبتی وجود دارد ولیکن با قدرت فرهنگ سازمانی همبستگی معناداری نداشته است.
فرهنگ سازمانی یکی از جدیدترین واژه های ادبیات مدیریت است که در سالهای اخیر بسیار مورد توجه اندیشمندان و صاحب نظران مدیریت قرار گرفته است. پژوهشگران در زمینۀ فرهنگ سازمانی معتقد هستند که نسبت فرهنگ به سازمان مانند نسبت شخصیت است به فرد. و اعتقاد دارند که برای ایجاد بالندگی در افراد جامعه باید در زمینۀ شخصیتی آنها کاوش صورت گیرد. بر این اساس برای ایجاد بالندگی سازمانی که منجر به بالندگی جامعه می گردد باید در فرهنگ سازمان تحقیق شود. میزان قدرت فرهنگ سازمانی را می توان بر حسب تعداد اعضای متعهد به ارزشهای غالب و میزان تعهد اعضا به ارزشها و هنجارهای غالب سازمان تعیین کرد. در مجموع می توان نتیجه گرفت که فرهنگ سازمانی سیستمی از استنباط و درک مشترک است که اعضای یک سازمان یا نهاد نسبت به آن سازمان دارند و همین ویژگی موجب تفکیک دو سازمان از یکدیگر می شود. هدف از تحقیق حاضر، بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با مسئولیت پذیری اجتماعی معلمان تربیتبدنی شهر بابلسر بود. این تحقیق به شیوه توصیفی- همبستگی و به صورت میدانی انجام شد. جامعهی آماری تحقیق را کلیه معلمان تربیت بدنی شهر بابلسر تشکیل می دهند
منبع : مقاله فرهنگ سازمانی
هدف این پژوهش تبیین ارتباط فرهنگ (متغیر مستقل) و ادراک عدالت کارکنان (متغیر وابسته) در قالب یک الگو برای سازمانهای ایرانی می باشد. روش کار: این تحقیق از نوع پیمایشی و شامل 325 نمونه تصادفی از کارکنان بانکهای ملت، تجارت و کشاورزی است. یافته ها: اجزای الگوی فرهنگ و ادراک عدالت عبارتند از: 1- فرهنگ سازمانی، شامل فرهنگ سازنده، تهاجمی- تدافعی، و انفعالی- تدافعی که در این میان بار عاملی فرهنگ تهاجمی- تدافعی بیشتر از سایر اجزا می باشد و رابطه هر سه عامل با ادراک عدالت معنی دار است. 2- فرهنگ فردی، شامل فاصله از قدرت، تحمل عدم اطمینان، جمع گرایی، مساوات طلبی، مادی گرایی و ارشدیت گرایی که فقط عامل جمع گرایی با ادراک عدالت رابطه معنی دار داشت. نتیجه گیری: در خصوص توسعه ادراک عدالت در کارکنان، عامل فرهنگ نقش اساسی دارد و فرهنگ سازمانی اهمیت بیشتری نسبت به فرهنگ فردی دارد.
فرهنگ سازمانی یکی از مهمترین عواملیا ستک ه می توانند در موفقیت و با شکست سازمان ها نقش داشته و عاملی در جهت رشد و پویایی و مانع ترقی سازمان باشد بنابراین فرهنگ سازمانی در جهت دستیابی به اهدافیت غییر می کند برایا جرای موثر و موفقیت آمیز برنام هها هر سازمان باید دارای فرهنگ سازمای مطلوب باشد و بی توجهی هب این امر می تواند باعث شکست سازمان گردد. پژوهش هایی که درم ودر تاثیر فرهنگ سازمانی صورت گرفته است همگی گویای این مطلب است که فرهنگ سازمانی یکی از عوامل تاثیر گذار بر سازمان است هر سازمان برایخ ود دارای فرهنگ ویژه می باشد و هر حرکتی که بتواند به موفقیت بیانامد باید برا ثر شناخت واقعی فرهنگ سازمانی باشد چرا که در غیرا ین صورت حرکت های مذوبور راه به جایی نخواهند برد. هدف پژوهش حاضر تعیین مؤلفههای فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش بودهاست. این تحقیق از نوع زمینهیابی بوده که در آن از رویکرد استقرایی و روش کیفی نظریهپردازی داده بنیادِ چندگانه، با استفاده از مصاحبهی مسئلهمحور با کاربرد الگوی شاین برای سنجش فرهنگ، استفاده گردیدهاست. پس از تحلیل دادهها، الگوی فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش در سه بُعدِ «انطباق بیرونی» با چهار شاخص یادگیریِ سازمانی، مشتریمداری، چشمانداز، و پیشرو و فعّال؛ «هماهنگی درونی» با چهار شاخص دانشگرایی، مشارکتقانونمند
این رویکرد اقداماتی همچون هویت بخشی به کارکنان، تثبیت سیستم اجتماعی، ایجاد تعهد درونی در کارکنان، تثبیت شیوه های انگیزشی و ارایه الگوهای مناسب رفتاری که از مهمترین کارکاردهای فرهنگ سازمانی هستند را به منظور ایجاد فضایی که نهی کننده فساد اداری است، مورد تاکید قرار می دهد. هدف از این مقاله معرفی عوامل موثر بر فساد اداری و ریشه های آن و راههای مواجهه صحیح با آن به منظور کاهش بروز و پیامدهای ناشی از آن می باشد . ( عبدالرحمن افضلی هدف تحقیق حاضر تحلیل عوامل موثر بر بروز فساد اداری و روشهای کنترل آن در وزارت ورزش و جوانان میباشد. نتایج تحقیق نشان داد عوامل سازمانی با مقدار 88/5 بیشترین و عوامل آگاهی دهنده با مقدار 40/2 کمترین تاثیر بر بروز فساد ادری دارد. بنابراین با توجه به عوامل موثر بر بروز فساد اداری و روشهای کنترل در وزارت ورزش و جوانان توصیه می-گردد که مباحث مربوط به این پژوهش مورد توجه مسئولین قرار گیرد.
فساد اداری از جمله پدیده های سازمانی است که روند توسعه کشورها را به طور چشمگیر با مشکل روبرو می سازد و در خصوص فساد اداری اصولا تعریف قابل قبول همگانی وجود ندارد و معمولا به گونه های متفاوتی با موضوع فساد اداری برخورد می شود، برخی فساد اداری را سوء استفاده از موقعیت و جایگاه اداری برای مقاصد مشخصی دانسته اند، گروه دیگری رشوه گیری و پنهان کاری را فساد نامگذاری کرده اند و عده ای نیز هزگونه ارتباط و در و بدل کردن منابع و امکانات برای انجام امور غیرقابنونی را در سازمان ها فساد ادرای تعریف کرده اند. ا ما آنچه در تمامی این تعاریف مشترک است نوعی هنجار شکنی و تخطی از هنجارهای اخلاقی و قانونی در عملکرد اداری و سازمانی است و از این روست که فساد اداری و تعریف آن تابعی از هنجارهای مورد قبول در هر جامعه و فرهنگ می شود. در زمینه مبارزه با فساد اداری، صاحبنظران سازمانی معتقد به رویکردهایی هستند هکآن بیشتر بر پیشگری از بروز چنین پدیده ای باشد، تا اینکه بخواهد ازطریق اعمال مجازات بر کارکنان خاطی با چنین پدیده گسترده ای مبارزه کند. رویکرد اساسی که این مقاله برآن تاکید دارد. این است که به جای اتکا بر رویه هایی که مبتنی بر تنبیه بعد از ارتکاب فساد است، ایجاد و راه اندازی یک سیستم پیشگیری از فساد که هسته مرکزی آن فرهنگ جامعه و فرهنگ سازمانی، امری ضروری است. این رویکرد اقداماتی همچون هویت بخشی به کارکنان، تثبیت سیستم اجتماعی، ایجاد تعهد درونی در کارکنان، تثبیت شیوه های انگیزشی و ارایه الگوهای مناسب رفتاری که از مهمترین کارکاردهای فرهنگ سازمانی هستند
منبع : مقاله فساد اداری
هدف از انجام این تحقیق شناسایی و رتبه بندی عوامل بحرانی موثر در مبارزه با فساد اداری در دستگاه های دولتی با روش AHP فازی می باشد. بنابراین آشنایی با پدیده فساد، انواع و شاخصهای سنجش آن و همچنین پیامدهای منفی فساد از جنبههای مختلف سیاسی، اداری و اجتماعی و اقتصادی میتواند در بررسی راهکارهای مبارزه با آن راهگشا باشد. لذا لازم است با شناسایی علل بروز فساد اداری و راهکارهای مبارزه با آن این پدیده را ریشه کن نماییم و جامعه ای سال و به دور از ناهنجاری های اجتماعی سازمانی داشته باشی .
پرسش اصلی پژوهش راهکارهای مبارزه با فساد اداری بر اساس ارز شهای اسلامی است که برای ارائه پاسخ، رویکرد ارز شهای اسلامی با تأکید بر نظریه محدودیت ها مبتنی بر مدیریت گلوگاه های فساد اداری، چارچوب نظری تحقیق قرار داده شد.
منبع : مقاله مبارزه با فساد اداری