هدف این پژوهش، بررسی تاثیر آموزش همدلی بر پرخاشگری و سازگاری دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر یزد است.
روش پژوهش، نیمه تجربی است و در آن از دو گروه آزمایش و گواه با انجام پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد.
نمونه
حاضر ۶۲ نفر از دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر یزد بودند که با
استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، انتخاب شدند و بهطور تصادفی و برابر
در دو گروه آزمایشی و گواه گمارده شدند.
درنهایت مجددا پرسشنامهها
بوسیله هر دو گروه پاسخ داده شد( پسآزمون ). دادهها با استفاده از
پرسشنامههای همدلی آیزنبرگ و همکاران( ١۹۹١ )، پرسشنامه اختلال رفتاری
کودکان راتر( ١۹۶۴) و پرسشنامه پرخاشگری باس و پری( ١۹۹۲ )، جمعآوری و با
استفاده از آزمون تحلیل کواریانس مورد تحلیل قرار گرفت.
این متغیرها توانستند ۴۲ درصد از واریانس اضطراب تحصیلی را پیشبینی کنند.
نتایج حاکی از اهمیت توجه به متغیرهای سازگاری اجتماعی، هوش هیجانی وراهبردهای انگیزشی کمکطلبی و خودکارآمدی در پیشبینی اضطراب تحصیلی دانشجویان بود.
جامعهی مورد نظر شامل کلیه یدانش آموزان دختر و پسر پایه ششم ابتدایی شهرستان کلاله در سال تحصیلی ۹۳-۹۲ بوده است.
حجم نمونه مطابق با جدول مورگان( ١۹۷۲ )، ۲۹۸ نفر برآورد گردید.
که
قبلا روایی آنمورد تایید اساتید و خبرگان قرار گرفته بود و پایایی آن به
کمک روش ضریب آلفای کرونباخ ۰/۹۲ بدست آمد که نشان دهنده اعتبار و پایایی
پرسشنامههای مذکور بود.
جهت
تجزیه وتحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی ضریبهمبستگی پیر سون و
رگرسیون استفاده شد و با کمک نرم افزار spss مورد تحلیل قرار گرفت.
نتایج
نشان داد که بین سازگاری آموزشی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود
دارد و سازگاری آموزشی در پیش بینی پیشرفت تحصیلیدانش آموزان، نقش معنادار
دارد و با حدود ۹% واریانس، پیشرفت تحصیلی براساس اختلالهای رفتاری قابل
پیش بینیاست.
سازگاری آموزشی در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان نقش معنادار دارد، اما سازگاری عاطفی و سازگاریآموزشی مسایل تندرستی و عادتها در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نقش معنادار ندارد.
بنابراین، میتواننتیجه گرفت، رفتار سازگارانه دانش آموزان میتواند به افزایش پیشرفت تحصیلی آنان، منجر شود.
منبع : مقاله سازگاری
امروزه در اقتصاد جهانی، دانش به عنوان مهمترین سرمایه جایگزین
سرمایههای مالی و فیزیکی شده است و فضای کسب و کار مبتنی بر دانش،
نیازمند رویکردی است که دارایی نامشهود جدید سازمانی مانند نوآوریهای
نیروی انسانی، روابط با مشتریان، ساختار سازمانی و .
به لحاظ اهمیت سرمایه فکری
در فرایند برتری راهبردی شرکت ها، این مقاله به بررسی ارتباط بین سرمایه
فکری و عملکرد مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
پرداخته است.
سرمایههای فکری به عنوان سرمایه واقعی و جزسرمایههای
استراتژیک سازمانهای عصرحاضرمطرح میباشند و همچنین یکی ازمقولههای
جدیدی که درطی سالهای اخیر به آن توجه زیادی شده است و هرروزه این توجه
بیشتر نیز میشود سرمایه فکری است درطی سالهای اخیر فکرواندیشه را نوعی
سرمایه قلمداد میکنند زیرا به واسطه آن نیز میتوان به تولید درامد و ثروت
دست یافت سرمایه فکری برخلاف دارایی فیزیکی که فقط برای انجام یک کارخاص و
دریک زمان خاص مورد استفاده قرار میگیرند قابلیت استفاده همزمان
درچندکارمختلف را دارد ازنظر بروکینگ سرمایه فکری ترکیبی ازداراییهای
نامشهود داراییهای انسانی و زیرساختهایی است که شرکت را درانجام
وظایفش توانمندمی سازد به اعتقاد بسیاری ازصاحبنظران سرمایه فکری
دربرگیرنده سه شاخه سرمایه انسانی سرمایه رابطهای و سرمایه سازمانی
میباشد.
اجزای سرمایه فکری به عنوان متغیرهای مستقل و عملکرد اقتصادی کارکنان به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده.
دادههای
گردآوری شده از طریق ۲١۹ پرسشنامه با استفاده از نرم افزارهای spss و
لیزرل تحلیل گردید و در نهایت روابط بین اجزای سرمایه فکری تایید و مشخص شد
که سرمایه ساختاری و رابطهای به شکل مستقیم و سرمایه انسانی به شکل
غیرمستقیم از طریق سرمایه ساختاری بر رشد عملکرد اقتصادی کارکنان در گروه
خودرو سازی سایپا تاثیر دارند.
ارزش دانش کارکنان یک شرکت یا سازمان،
آموزشهای تجاری و هر اطلاعات اختصاصی که ممکن است برای شرکت نوعی مزیت
رقابتی ایجاد کند، سرمایه فکری گفته میشود.
سرمایه فکری به عنوان یک
دارایی در نظر گرفته میشود و به شکل گستردهای به عنوان مجموعهای از
منابع اطلاعاتی به حساب میآید که شرکت در دسترس خود دارد و میتواند از
آنها برای کنترل درآمدهای شرکت، به دست آوردن مشتریهای جدید، ایجاد
محصولات تازه یا بهبود وضعیت کسبوکار استفاده کند.
منبع : مقاله سرمایه فکری
اصول سلامت روان ١-آرامش: بدون تردید آرامش اولین شرط روان سالم است و در سایه آن میتوان به شکل متعادلی به سایر امور زندگی و پیشرفت هم رسید.
این
تغییرات در گستره هنجار جامعه قرار نمیگیرند و بهصورت واضح غیرعادی و
بیمارگونه و مداوم یا عودکننده هستند( همانجا؛ سادوک۲، سادوک و رالز۳،
۲۰۰۹) . گرچه WHO از سال ١۹۴۶ میلادی برای سلامت تعریف سه بعدی زیستی،
روانی و اجتماعی را بیان کرده است، اما در بیشتر کشورها دو بعد روانی و
اجتماعی سلامت تا حد زیادی بهوسیله متولیان سامانه سلامت و حاکمان کشورها
نادیده گرفته شده، که البته کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.
بر
پایه اظهار نظر سازمان جهانی بهداشت( ۲۰۰١) در سال ١۹۹۰ میلادی از ده
بیماری که بیشترین میزان ناتوانی را در جهان سبب شدهاند، پنج مورد آن
مربوط به بیماریهای روانی است( افسردگی اساسی۴، سومصرف دارو و الکل۵،
اختلال خلقی دو قطبی۶، اسکیزوفرنی۷ و اختلال وسواسی- اجباری۸ ). بر پایه
پیشبینیهای پژوهشگران بینالمللی بار اختلال افسردگی، حوادث و سوانح،
عوارض جنگ، خشونت و صدمه به خود از سال ١۹۹۰ تا سال ۲۰۲۰ بهترتیب از رتبه
چهارم به دوم، نهم به سوم( گفتنی است کشور ما درحال حاضر از این نظر در
بدترین وضعیت است )، شانزدهم به هشتم( احتمال افزایش این رتبه پس از حادثه
١١ سپتامبر ۲۰۰١ و واکنشهای پس از آن بیشتر شده است )، نوزدهم به دوازدهم و
هفدهم به چهاردهم جابهجا میشود( کریستوفر۹، آلن١۰ و لوپز١١، ١۹۹۶ ). در
جدیدترین پیشبینی WHO بار اختلال افسردگی از سال ۲۰۰۲ به سال ۲۰۳۰ میلادی
در کشورهای توسعهیافته از رتبه چهارم به رتبه نخست و در کشورهای در حال
توسعه از رتبه چهارم به رتبه دوم پس از HIV/AIDS میرسد.
شرایط اجتماعی مساعد در سطح محله نیز با کنترل اثر متغیرهای سطح اول، بهشکل مثبت و معناداری بر سلامت روانی پاسخگویان تاثیر گذاشته است.
متغیرهای
سطح فرد ۲۳/١۳ درصد و متغیرهای سطح محله ۸۹/۳۳ درصد از واریانس سلامت
روانی را بهترتیب در سطوح اول و دوم مدل دوسطحی تبیین کردهاند.
یکی از شرایط لازم جهت دست یابی به سلامت روان، برخورداری از یک نظام ارزشی منسجم میباشد.
چاهن
نیز سلامت روانی را وضعیتی از بلوغ روان شناختی تعبیر میکند که عبارت است
از حداکثر اثربخشی و رضایت به دست آمده از تقابل فردی و اجتماعی که شامل
احساسات و بازخوردهای مثبت نسبت به خود و دیگران میشود.
برنامهریزی منابع سرمایهای(
به انگلیسی: Enterprise resource planning )( به اختصار ERP )، شامل طیف
وسیعی از فعالیتهای مختلفی است که به بهبود عملکرد یک سازمان منتهی میشود
و تمام دادهها و فرایندهای یک سازمان را در یک سیستم نرمافزاری و در
قالب یک بانک اطلاعاتی به صورت پیوسته، منظم و دقیق مدیریت مینماید.
این
فعالیتها میتواند بازهٔ وسیعی از مدیریت فروش، مدیریت تامین، مدیریت
تولید، مدیریت کیفیت، مدیریت انبار، مدیریت لجستیک، مدیریت نگهداری و
تعمیرات، مدیریت پروژه، مدیریت مالی، مدیریت قیمت تمام شده، مدیریت منابع
انسانی و مدیریت مهندسی را شامل شود.
مدیریت منابع سازمانی
ازجمله مفاهیمی است که در امتداد استراتژی «تمرکز در عین توزیع پذیری» با
هدف شناخت،برنامه ریزی،تخصیص و ارزیابی منابع سازمانی شکل گرفت.
ERP شامل راهکارهایی از پیش طراحی شده( Best Practices) میباشد با انعطاف پذیری بالا و قابلیت تنظیم برای انواع منابع سازمان.
در
این سیستمها اگر یک بخش جدید به بخشهای سازمان اضافه شود و یا نیاز
به تغییراتی در سیستم فعلی وجود داشته باشد، تقریبا اعمال این تغییرات غیر
ممکن بوده و سیستم جدید پاسخگوی حجم اطلاعات جدید نخواهد بود.
اغلب این
سازمانها دارای فرآیندها و روشهای دستی و کاغذی میباشند که میتوانند
نیازمندیهای روزمرهی سازمان را برطرف کنند ولی سوال بزرگ این است که
آیا این شرایط برای رقابت با اقتصاد جهانی کافی میباشد ؟کسب و کارهای
پیشرو در شرایط امروزی نیازمند تغییرات سریع، هماهنگی بیشتر، یکپارچگی
بیشتر فرآیندها، انعطاف پذیری و افزایش سود بدون از دست دادن کنترلهای
داخلی خودش میباشد.
این اهداف با هزینهها و قیمتهای بهتر، زمانهای کمتر در تامین سفارشات و افزایش سطح رضایت مشتریان قابل دسترس میباشد.
بنابراین
باید همزمان با رشد ابعاد فنی و تکنولوژیک در یک سازمان، سیستمهای
مدیریتی و سازمانی را نیز گسترش داده و آن را هماهنگ با سرعت رشد سایر
ابعاد کسب و کار نماییم.
یکی از سیستمهایی که با رشد ابعاد کسب و کار،
از اهمیت زیادی برخوردار شده، سیستم برنامه ریزی یکپارچه منابع سازمانی یا
ERP میباشد.
این سیستم به سازمان کمک میکند تا بتواند فرآیندهای خود
را در طول کل سازمان مدیریت نموده و از ابزارهای نرم افزاری برای یکپارچگی
اطلاعات سازمانی مانند فروش، بازاریابی، ساخت، لجستیک، حسابداری، منابع
انسانی و .
در این مقاله ابتدا اشارهای به تعریف شخصیت از نگاه صاحب نظران شده است و در ادامه رویکردهای موجود در ارتباط با شخصیت، ماهیت شخصیت و مکاتب آن ارایه گردیده است.
با
توجه به اهمیت سبک شناختی در نحوهی نگرش و زندگی افراد و ارتباط آن با
شخصیت و تجربهی هیجانات، هدف از پژوهش حاضر مقایسه صفات شخصیت و پذیرش-
تعهد در میان متاهلین دارای سبک شناختی جذب کننده و سبک شناختی کاوش کننده
بود.
از آنجا مهم است که از طریق شناخت شخصیت و تبیین آن میتوان به
صورت علمی رفتارهای انسان را توصیف و تبیین و به آنان کمک کرد از بسیاری
رفتارهای ناسازگار، کجروانه و اختلالات روانی پیشگیری و البته درمان کرد
وهمچنین انسان را بیشتر شناخت و در واقع خود را بیشتر شناخت تا به فلسفه
مهم شناخت خود، سپس شناخت خدا و در نهایت سعادت و آرامش روحی که هدف آرمانی
بشر است برسیم، و از آنجا پیچیده است که با همه کاوشهای علمی و تجربی روان
شناسان تاکنون علیرغم پیشرفتهای فزاینده، به جمع بندی کلی و تعریف
جامعی از آن نرسیده و هرکسی به تناسب دیدگاهش به ماهیت انسان، تناسب تربیت و
طبیعت، جبرگرایی و اراده آزاد، تاثیر تجربیات و زندگی حال گذشته و آینده،
هدف نهایی انسان تعادل یا رشد و.
اما تعریف شلدون که تعریفی کل و جامع و
مانع بهنظر میرسد، این است:« شخصیت سازمان پویای جنبههای ادراکی و
انفعالی و ارادی و بدنی( شکل بدن و اعمال حیاتی بدن) فرد آدمی است » مراد
از شخصیت، الگوهای معینی از رفتار و شیوههای تفکر است که نحوه سازگاری
شخص را با محیط تعیین میکند شخصیت یک مفهوم انتزاعی است.
به عبارت دیگر افراد در خیلی از ویژگیهای شخصیتی به همدیگر شباهت دارند بنابراین شخصیت
را میتوان از این جهت که «چگونه مردم با هم متفاوت هستند ؟» و از جهت این
که «در چه چیزی به همدیگر شباهت دارند ؟» مورد مطالعه قرار داد.
از طرف
دیگر «شخصیت» یک موضوع پیچیده است ولی از زمانهای قدیم برای شناخت آن
کوششهای فراوانی شده است که برخی از آنها «غیرعملی»، بعضی دیگر «خرافاتی» و
تعداد کمی «علمی و معتبر» هستند.
این تنوع در دیدگاهها به تفاوت در«تعریف و نگرش از انسان و ماهیت او» مربوط میشود.
هر
جامعه برای آنکه بتواند در قالب فرهنگ معینی زندگی کرده، ارتباط متقابل و
موفقیت آمیزی داشته باشد، گونههای شخصیتی خاصی را که با فرهنگش هماهنگی
داشته باشد، پرورش میدهد.
در حالی که برخی تجربهها بین همه فرهنگها مشترک است، بعید نیست که تجربیات خاص یک فرهنگ در دسترس فرهنگ